Difference between revisions of "Organisatie en werkwijzen om tot goede samenwerking te komen/Werkwijze ambtelijke organisatie en organisatorische voorwaarden"

From Venlo Samenwerkingswijzer
Line 7: Line 7:
 
*Een gemeenschappelijke professionele werkwijze die ten dienste staat aan samenwerking en het zijn van een goed samenwerkingspartner voor anderen.  
 
*Een gemeenschappelijke professionele werkwijze die ten dienste staat aan samenwerking en het zijn van een goed samenwerkingspartner voor anderen.  
 
*Het mogelijk maken dat samenwerkingsverbanden gemonitord kunnen worden. Dit vraagt onder meer:  
 
*Het mogelijk maken dat samenwerkingsverbanden gemonitord kunnen worden. Dit vraagt onder meer:  
**Per samenwerkingsverband helder omschrijven wat de doelen en opgaven zijn die als evaluatiekader dienen. [[Inspiratie en leeromgeving#Handreiking "Formuleren doelen en Prestatieladder" |'''Zie ook:''' "Handreiking Formuleren doelen en Prestatieladder".]]
+
**Per samenwerkingsverband helder omschrijven wat de doelen en opgaven zijn die als evaluatiekader dienen. [[Inspiratie en leeromgeving#Handreiking: "Formuleren doelen en Prestatieladder" |'''Zie ook:''' "Handreiking Formuleren doelen en Prestatieladder".]]
 
**Het evalueerbaar maken van deze doelen aan de hand van evaluatiecriteria.  
 
**Het evalueerbaar maken van deze doelen aan de hand van evaluatiecriteria.  
 
[[Inspiratie en leeromgeving#Handreiking “Evaluatie en monitoring van samenwerking” |'''Zie ook:''' "Handreiking Evaluatie en monitoring van samenwerking".]]
 
[[Inspiratie en leeromgeving#Handreiking “Evaluatie en monitoring van samenwerking” |'''Zie ook:''' "Handreiking Evaluatie en monitoring van samenwerking".]]

Revision as of 20:00, 9 November 2016

Werkwijze ambtelijke organisatie en organisatorische voorwaarden
Wat gaan we concreet doen om de interne werkwijze in te stellen op samenwerking met andere partners?

Op korte termijn wordt een implementatieplan opgesteld om de interne werkwijze in te stellen op samenwerking met andere partners en hiervoor de organisatorische voorwaarden te creëren.

Het implementatieplan omvat de volgende punten:

  • Een gemeenschappelijke professionele werkwijze die ten dienste staat aan samenwerking en het zijn van een goed samenwerkingspartner voor anderen.
  • Het mogelijk maken dat samenwerkingsverbanden gemonitord kunnen worden. Dit vraagt onder meer:

Zie ook: "Handreiking Evaluatie en monitoring van samenwerking".

    • Het organiseren dat je periodiek zicht op de feitelijke realisatie: voortgang, resultaten, kosten en risico’s.
    • Een gedeeld beeld/ criterium tussen de raad en het college/ ambtelijke organisatie wanneer de raad in stelling komt. Wat zijn politieke relevante zaken? Zie ook: "Handreiking Politieke relevantie".
    • Het organiseren dat de raad tijdig en op een goede wijze in stelling komt als er politiek relevante zaken spelen (attenderen + agenderen).


  • Het organiseren en ontsluiten van relevante informatie voor college, raad en de samenleving.
  • De werkwijze van verantwoording en het verbeteren van de methodiek voor risicoanalyse.
  • Het bijhouden en door-ontwikkelen van de digitale Samenwerkingswijzer.
  • Het actualiseren van het dashboard voor alle samenwerkingsverbanden.
  • Uitbreiden van control met de aandachtsgebieden ‘kwaliteit van samenwerking’ en ‘Realiseren van een gemeenschappelijke professionele werkwijze en professionele groei’.
  • De rol en werkwijze van de accountmanagers plus een competentieprofiel.


Belangrijke rol voor ambtelijke accounthouders van samenwerkingsverbanden
De accounthouders vervullen een belangrijke rol en fungeren als integrale projectleider ten aanzien van:

  • De inhoudelijke opgaven die met de samenwerking gemoeid zijn.
  • De financiële en juridische aansturing van en controle op het samenwerkingsverband.
  • Het faciliteren van een kwalitatief goed politiek-bestuurlijk proces
  • Het leiding geven aan het benodigde (interdisciplinaire) team dat bij de samenwerking betrokken is.

Accounthouders worden getraind om hun rol ook goed te kunnen vervullen – mede aan de hand van het “Afwegingskader en gereedschapskist voor de governance van samenwerking”.

Een aantal accounthouders wordt ook begeleid bij actuele ontwikkelingen rond samenwerking. Denk aan:

  • Uitbouw en dóórontwikkeling van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling voor het sociaal domein.
  • De omzetting van de ‘Netwerk RUD’ naar een gemeenschappelijke regeling met een Openbaar Lichaam.
  • Start van het nieuwe ontwikkelbedrijf in het kader van de ‘ontvlechting’.
  • Dóórontwikkeling ICT-samenwerking, onder meer voor de Omgevingswet en Geo-informatie.


Voor ieder samenwerkingsverband wordt een ambtelijke accounthouder benoemd (die dus ook op deze taak aangesproken kan worden). Als deze nog niet bekend is, neemt een manager deze taak persoonlijk waar.