Handreiking 'Evalueerbaar formuleren van opgaven en resultaten'

From Venlo Samenwerkingswijzer
< Inspiratie en leeromgeving
Revision as of 16:59, 10 November 2016 by Lonneke van Oort (talk | contribs) (Created page with "{{Chapter |Title=Handreiking 'Evalueerbaar formuleren van opgaven en resultaten' |Introductory text=Hoe concreter je effecten benoemt, des te resultaatgerichter handel je. Jui...")
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Handreiking 'Evalueerbaar formuleren van opgaven en resultaten'
Hoe concreter je effecten benoemt, des te resultaatgerichter handel je. Juist door een resultaat heel concreet te formuleren is het ook evalueerbaar. Omgekeerd, als je evalueerbaar werkt ben je ook resultaat gerichter. Dan heb je een veel concreter beeld van wat je wilt bereiken. Evalueerbaar formuleren betekent dat je de kern van de zaak raakt en dat je achteraf kunt na gaan of het resultaat is gerealiseerd. Kortom, wanneer ben je succesvol?

Een evalueerbare formulering raakt daadwerkelijk de kern van de zaak en gaat niet over bijzaken en ‘randverschijnselen’. Er blijven geen belangrijke aspecten buiten beschouwing. Hoe doe je dat?

  • Raak de kern: bied zicht op een zingevend resultaat en formuleer bondig.
  • Formuleer het resultaat zo specifiek mogelijk: het beoogde resultaat is concreet, eenduidig te interpreteren en helder afgebakend.
  • Maak het meetbaar: de maatstaf voor het resultaat is duidelijk.
  • Neem een tijdsbepaling op: het is duidelijk wanneer het beoogde resultaat is bereikt.


Evalueerbaar formuleren van een opgave en beoogde resultaten

Zie voor een nadere toelichting: De wiki over Opgaven gestuurd werken: Evalueerbeer werken. Een nieuw scherm opent op een externe website.