Difference between revisions of "Inspiratie en leeromgeving"

From Venlo Samenwerkingswijzer
Line 3: Line 3:
 
|Chapters={{Chapter in topic
 
|Chapters={{Chapter in topic
 
|SELECT=hoofdstuk
 
|SELECT=hoofdstuk
|Name chapter=Handreikingen
+
|Name chapter=Handreiking “Politieke relevantie”
 
}}{{Chapter in topic
 
}}{{Chapter in topic
|SELECT=sectie
+
|SELECT=hoofdstuk
|Section=Handreiking “Politieke relevantie”
+
|Name chapter=Handreiking “Actieve informatieplicht”
 
}}{{Chapter in topic
 
}}{{Chapter in topic
|SELECT=sectie
+
|SELECT=hoofdstuk
|Section=Handreiking “Actieve informatieplicht”
+
|Name chapter=Handreiking “Formuleren doelen en prestatieladder”
}}{{Chapter in topic
 
|SELECT=sectie
 
|Section=Handreiking “Formuleren doelen en prestatieladder”
 
 
}}{{Chapter in topic
 
}}{{Chapter in topic
 
|SELECT=hoofdstuk
 
|SELECT=hoofdstuk

Revision as of 11:14, 4 November 2016

Inspiratie en leeromgeving

Handreiking “Politieke relevantie”

Wanneer is een onderwerp politiek relevant?
Politieke relevantie
Het criterium ‘politieke relevantie’ biedt een hulpmiddel voor argumentatie en discussie op basis waarvan de (meerderheid van de) raad uiteindelijk zelf beslist of een onderwerp politiek relevant is.

De praktijk leert dat het onderscheid tussen hoofdlijnen en details als grondslag voor taakverdeling tussen raad en college niet werkt. Wat voor de één detail is, vindt de ander een hoofdlijn. De ervaring is dat het criterium van ‘politieke relevantie’ wel werkt. Ongeacht de politieke kleur kunnen partijen het met elkaar eens worden over wat wezenlijke onderwerpen zijn waarover raadsleden van mening verschillen (agree to disagree). Men kan denken aan keuzes over wel of geen zondagsrust, hoogbouw of laagbouw en meer of minder speelruimte voor kinderen wel of niet ten koste van bijvoorbeeld parkeerplaatsen.

Zie voor een nadere toelichting: De Wiki over Opgaven gestuurd werken: Gemeenschappelijke noemer en (politieke) keuzevraagstukken. Een nieuw scherm opent op een externe website.


Handreiking “Actieve informatieplicht”

Het college geeft aan de raad alle relevante informatie waarover het beschikt – en bij voorkeur ongevraagd.

Ten behoeve van de totstandkoming of wijziging van politieke kaders (beleidsvoorbereiding)

Onder meer informatie over: het vraagstuk/ de probleemschets, de ervaringen met of de resultaten van huidige beleidskaders, relevante politieke keuzes, uitvoerbare alternatieven en hun positieve en negatieve consequenties (inclusief budgettaire consequenties) en relevante signalen vanuit de samenleving. Deze informatie kan ook tijdens de uitvoering door het college relevant zijn indien kaders onhoudbaar of verouderd blijken. Het kan dan bijvoorbeeld ook gaan om actuele informatie op grond waarvan het politiek denkbaar is dat deze aanleiding zijn voor andere of nieuwe kaders rond het onderwerp. Kortom ingeval van cruciale momenten van heroverweging. Hiervan is sprake als:

  • de dan geldende politieke kaders knellend blijken en voortgang belemmeren;
  • er zich mogelijkheden van versnelling aandienen bij gewijzigde politieke kaders;
  • er nieuwe omstandigheden zijn, bijvoorbeeld andere belangen komen op, die om heroverweging vragen;
  • er zich grote (financiële) risico’s aandienen;
  • beoogde resultaten uitblijven of er averechtse (neven)effecten ontstaan;
  • de uitvoering hapert of mislukt en/of de planning niet wordt gehaald.

Ten behoeve van controle en evaluatie

Onder meer informatie over: de voortgang van de uitvoering en eventuele relevante mee- of tegenvallers, de bereikte resultaten en positieve en negatieve neveneffecten, de financiële middelen en andere kosten die met het beleid tot nu toe zijn gemoeid, eventueel bekende oorzaken voor het succes of falen van uitvoering en/of beleid, relevante signalen uit de samenleving over het gevoerde beleid.

Ten behoeve van publieke verantwoording

Het gaat dan deels om dezelfde informatie als die ten behoeve van controle en evaluatie, maar ook om het aankondigen van momenten waarop te verwachten is dat burgers de raadsleden benaderen om uitleg of toelichting. Deze informatie kan ook van belang zijn tijdens de uitvoering van raadsbesluiten door het college als deze besluiten tot veel maatschappelijke commotie leiden.
Bron: Igno Pröpper en Hans Kessens,“Tussen Pluche en Publiek, Lokale politiek in de praktijk”, Bussum, Couinho, 2005, hoofdstuk 15).


Handreiking “Formuleren doelen en prestatieladder”

Hoe kun je doelen en middelen goed richten en ordenen vanuit overzicht?

Samenwerking is gericht op het bundelen van krachten om samen meer opgaven te realiseren. Een opgave is te zien als het bieden van een bijdrage aan één of meerdere doelen. Je zet middelen in om te bevorderen of te bewerkstelligen dat je een bijdrage levert aan de realisatie van een opgave (of één of meer doelen). Een doelboom helpt om overzicht te organiseren op doelen en middelen en hun onderlinge samenhang goed te richten.

Voorbeeld van een doelboom

Zie voor een nadere toelichting: De Wiki over Opgaven gestuurd werken: Overzichtelijk ordenen en richten van doelen en middelen. Een nieuw scherm opent op een externe website.


Leren van voorbeelden

Hier voegen we gaande weg leerzame voorbeelden uit de eigen praktijk en voorbeelden uit andere gemeenten toe.

Er zijn op dit moment nog geen voorbeelden ingevoerd.

Ga terug naar Boven