Difference between revisions of "Sturen en controleren van samenwerking vanuit overzicht/Uitgangspunten voor samenwerking"

From Venlo Samenwerkingswijzer
 
Line 36: Line 36:
 
==De gemeente is een goede samenwerkingsspeler==
 
==De gemeente is een goede samenwerkingsspeler==
 
(5) Het gemeentebestuur stelt zich richting de partners op als een goede samenwerkingsspeler.
 
(5) Het gemeentebestuur stelt zich richting de partners op als een goede samenwerkingsspeler.
<br/ ><br/ >
+
<br/ >
 
{{ Afbeelding
 
{{ Afbeelding
 
| Bestand=Goede samenwerkingsspeler.png
 
| Bestand=Goede samenwerkingsspeler.png
Line 42: Line 42:
 
| Titel=Wanneer ben je een goede samenwerkingsspeler?
 
| Titel=Wanneer ben je een goede samenwerkingsspeler?
 
}}
 
}}
 
+
<br/ >
 
(6) Het gemeentebestuur vervult op een goede wijze de '''rol van centrumgemeente'''. De gemeente faciliteert hierbij het proces van samenwerking. Dit betekent:
 
(6) Het gemeentebestuur vervult op een goede wijze de '''rol van centrumgemeente'''. De gemeente faciliteert hierbij het proces van samenwerking. Dit betekent:
  

Latest revision as of 21:36, 23 November 2016

Uitgangspunten voor samenwerking
Als we samenwerken, wat vinden we dan belangrijk? Waar letten we op?

Samenwerking heeft meerwaarde en wordt open en zakelijk benaderd

(0) Samenwerking heeft meerwaarde (is geen einddoel) en we gaan hier op open en een zakelijke manier mee om.

Meerwaarde betekent:
    • Realiseren van ambities of realiseren van een hoger ambitieniveau, dan mogelijk is zonder samenwerking.
    • Minder kosten of inspanningen om ambities te realiseren.
    • Investering in vruchtbare relaties: een netwerk van coproductie met voldoende perspectief dat hierdoor meer ambities en/of dat ambities tegen lagere kosten gerealiseerd kunnen worden.


Open en zakelijk betekenen:
    • In beeld brengen van de beoogde meerwaarde.
    • Dit transparant monitoren. In grote lijnen is helder: wie doet wat in welk verband, met welk resultaat (inclusief kosten/baten) voor wie?
    • Bewust zijn van en toewerken naar congruentie in houding en intentie van de partners in de samenwerking (‘wederkerigheid’).
    • Passende verdeelsleutels wat betreft kosten en zeggenschap (zie ook punt 4).
Ga terug naar Boven

Er is sprake van democratisch bestuur

(1) De gemeenteraad heeft voldoende inzicht in en kan sturen en controleren op politiek wezenlijke zaken.

    • De gemeenteraad wordt tijdig betrokken – bij politiek wezenlijke zaken is dit vooraf – en met voldoende tijd om zelf tot een goede beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming te komen.
    • Op basis van goede informatievoorziening met aandacht voor het perspectief vanuit het samenwerkingsverband en het perspectief vanuit Venlo.
    • Met een heldere focus op politiek wezenlijke zaken – aan de hand van politieke keuzevraagstukken en keuzemogelijkheden.
    • De raad komt in positie om tot een integrale afweging te komen over belangrijke samenhangende zaken. Het gaat dan om de samenhang met een of meer andere samenwerkingsverbanden, maar ook om de samenhang met andere beleidsonderwerpen dan de onderwerpen die primair in de samenwerking aan de orde zijn.
    • Per samenwerking is er een helder evaluatiekader aan de hand waarvan controle kan plaatsvinden.
Ga terug naar Boven

Er is sprake van goed bestuur ('Good governance')

(2) Er is sprake van transparantie van publiek relevante zaken.

    • Er is voor de raad én de samenleving een goed en actueel overzicht van alle samenwerking die de gemeente aan is gegaan. Alle (digitale) informatie over samenwerkingsverbanden waaraan de gemeente deelneemt, is in principe voor iedereen (online) beschikbaar.
    • Per samenwerking is er zicht op de motieven voor samenwerking, de samenwerkingspartners, de beoogde resultaten (opgave / doelen), de begrote kosten, de voortgang, de feitelijk gerealiseerde resultaten en de feitelijke kosten. Er is ook inzicht in relevante politiek-bestuurlijke afwegingen.
    • Vanuit samenwerkingsverbanden vindt actieve verantwoording plaats van de inzet en de resultaten.
    • Samenwerkingsverbanden zijn herkenbaar als organisaties waarin de gemeente participeert om publieke belangen.


(3) Er is sprake van effectieve Checks and Balances. Als er diverse zwaarwegende belangen spelen is het wenselijk dat elk van deze belangen met voldoende stem en gewicht gearticuleerd kan worden. Dit kan door ‘machtenscheiding’ (strikte rol en taakverdeling), maar ook door het toepassen van het “meer-ogen principe”.

(4) De bijdrage die de gemeente levert in termen van inspanning en geld, komt tot uitdrukking in evenredige zeggenschap. Met andere woorden de zeggenschap van de gemeente staat in verhouding tot het aandeel van de gemeente aan de samenwerking en de gezamenlijke ambities – in vergelijking met de andere samenwerkingspartners.

Ga terug naar Boven

De gemeente is een goede samenwerkingsspeler

(5) Het gemeentebestuur stelt zich richting de partners op als een goede samenwerkingsspeler.

Goede samenwerkingsspeler.png
Goede samenwerkingsspeler.png
Goede samenwerkingsspeler.png


(6) Het gemeentebestuur vervult op een goede wijze de rol van centrumgemeente. De gemeente faciliteert hierbij het proces van samenwerking. Dit betekent:

    • Het organiseren dat de rollen van voortrekker, verbinder en initiator op een goede manier worden uitgevoerd. Dit kan doordat Venlo deze rollen zelf vervult. Dit kan ook door ruimte te geven/ of te bewerkstelligen dat andere partners deze rollen oppakken – juist die partners die hiertoe het beste zijn toegerust.
    • Processturing in dienst van het gemeenschappelijke belang.
    • Bijdragen aan een goed samenwerkingsklimaat: open opstelling en wederzijds vertrouwen, voldoende commitment en inzet van alle partners en een productieve bundeling van krachten.
    • Het geven van het goede voorbeeld in houding en gedrag (zie punt 5). Dit betekent ook het op een goede manier aanspreken van partners op hun bijdrage en opstelling én een open houding om jezelf te laten aanspreken.
Ga terug naar Boven